Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/5130
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCrespo, Anna Risi Vianna-
dc.contributor.authorReis, Maurício Cortez-
dc.coverage.spatialBrasilpt_BR
dc.coverage.temporal1982-2004pt_BR
dc.date.accessioned2015-11-04T17:59:46Z-
dc.date.available2015-11-04T17:59:46Z-
dc.date.issued2015-01-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/5130-
dc.description.abstractEste artigo procura analisar tendências no efeito-diploma e na relação entre rendimentos e educação no mercado de trabalho brasileiro de 1982 até 2004. Usando dados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (Pnad) são estimadas equações de rendimentos incluindo funções com saltos e mudanças de inclinação nos anos de educação correspondentes à obtenção de diploma ou à conclusão de um determinado grau, assim como regressões semiparamétricas. Os resultados mostram uma redução no efeito-diploma entre 1982 e 2004, indicando que a conclusão de um ciclo educacional no Brasil vem perdendo valor ao longo do tempo. Também, a relação entre o logaritmo dos rendimentos e o nível de escolaridade tem se tornado mais convexa.pt_BR
dc.language.isoen-USpt_BR
dc.publisherInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)pt_BR
dc.titleSheepskin effects and the relationship between earnings and education : analyzing the evolution over time in Brazilpt_BR
dc.title.alternativeDiscussion Paper 179 : Sheepskin effects and the relationship between earnings and education : analyzing the evolution over time in Brazilpt_BR
dc.title.alternativeEfeito-diploma e a relação entre rendimentos e educação : análise da evolução ao longo do tempo no Brasilpt_BR
dc.typeDiscussion Paperpt_BR
dc.rights.holderInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)pt_BR
dc.source.urlsourcehttp://www.ipea.gov.brpt_BR
dc.location.countryBRpt_BR
dc.description.physical29 p. : il.pt_BR
dc.rights.licenseReproduction of this text and the data it contains is allowed as long as the source is cited. Reproductions for commercial purposes are prohibited.pt_BR
dc.subject.keywordEfeito-diplomapt_BR
dc.subject.keywordRendimentospt_BR
dc.subject.keywordEscolaridadept_BR
dc.relation.referenceshttp://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/2540pt_BR
ipea.description.objectiveAnalisar tendências no efeito-diploma e na relação entre rendimentos e educação no mercado de trabalho brasileiro de 1982 até 2004.pt_BR
ipea.description.additionalinformationSérie monográfica: Discussion Paper ; 179pt_BR
ipea.description.additionalinformationPossui referências bibliográficas e apêndicept_BR
ipea.description.additionalinformationSérie: Originally published by Ipea in April 2007 as number 1272a of the series Texto para Discussãopt_BR
ipea.access.typeAcesso Abertopt_BR
ipea.rights.typeLicença Comumpt_BR
ipea.englishdescription.abstractThis paper seeks to analyze trends in sheepskin effects and earnings-education relationship on the Brazilian labor market from 1982 to 2004. Using data from the Brazilian National Household Sample Survey (Pnad) are estimated earnings equations including linear years of schooling, and splines and discontinuous functions for completed degrees, as well as semi-parametric regressions. Empirical evidence reports a reduction in the sheepskin effects from 1982 to 2004, indicating that a diploma or degree completion in Brazil has been loosing its value over time. At the same time, the relationship between log earnings and education has become more convex. Similar trends are verified when the analysis is carried out separately by region.pt_BR
ipea.researchfieldsN/Apt_BR
ipea.classificationEducaçãopt_BR
Appears in Collections:Economia. Desenvolvimento Econômico: Livros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DiscussionPaper_179.pdf275.81 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.