Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/7131
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPaiva, Luis Henrique-
dc.contributor.authorSoares, Fábio Veras-
dc.contributor.authorCireno, Flavio-
dc.contributor.authorViana, Iara Azevedo Vitelli-
dc.contributor.authorDuran, Ana Clara-
dc.coverage.spatialBrasilpt_BR
dc.date.accessioned2016-09-22T20:32:49Z-
dc.date.available2016-09-22T20:32:49Z-
dc.date.issued2016-09-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/7131-
dc.description.abstractProgramas de transferência condicionada de renda têm sido crescentemente adotados em países de renda média e baixa. Apesar dessa aceitação, os possíveis efeitos independentes das condicionalidades em indicadores de saúde e educação seguem sendo questionados. Este trabalho é um estudo ecológico das condicionalidades no Programa Bolsa Família (PBF). Como a cobertura do PBF (representando as transferências monetárias) e o monitoramento e a execução das condicionalidades (representando as condicionalidades) não estão correlacionadas no nível municipal, o estudo ajusta uma série de modelos MQO e de curva de crescimento para explicar a variação nas taxas de abandono e de progressão na educação básica das escolas públicas nos municípios brasileiros. Adotados diversos controles, não encontramos uma associação positiva entre a cobertura do PBF e as taxas de abandono e progressão (tanto no modelo MQO quanto no de curva de crescimento). Por outro lado, o monitoramento da frequência escolar está negativamente associado com as taxas de abandono e positivamente associado com as taxas de progressão (no modelo MQO e no status inicial do modelo de curva de crescimento). A associação entre o monitoramento de frequência escolar e as taxas de mudança dos indicadores educacionais estudados não é, todavia, a esperada, o que sugere que seu efeito positivo nos indicadores educacionais (encontrados no status inicial) tende a ser menos importante para a taxa de mudança para as variáveis de interesse.pt_BR
dc.language.isoen-GBpt_BR
dc.publisherInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)pt_BR
dc.titleThe Effects of conditionality monitoring on educational outcomes : evidence from Brazil’s Bolsa Família Programmept_BR
dc.title.alternativeDiscussion Paper 213 : The Effects of conditionality monitoring on educational outcomes : evidence from Brazil’s Bolsa Família Programmept_BR
dc.title.alternativeOs Efeitos do acompanhamento da condicionalidade sobre os resultados educacionais : evidência do Programa Bolsa Famíliapt_BR
dc.typeDiscussion Paperpt_BR
dc.rights.holderInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)pt_BR
dc.source.urlsourcehttp://www.ipea.gov.brpt_BR
dc.location.countryBRpt_BR
dc.description.physical47 p. : il.pt_BR
dc.subject.vcipeaIPEA::Educação. Treinamento::Desenvolvimento da Educação. Política Educacional::Educação - Geral::Educaçãopt_BR
dc.subject.vcipeaIPEA::Cultura. Sociedade::Sociedade::Condições Sociais. Mudança Social::Desenvolvimento Socialpt_BR
dc.subject.vcipeaIPEA::Condições Econômicas. Pesquisa Econômica. Sistemas Econômicos::Condições Econômicas::Padrão de Vida::Renda por Transferênciapt_BR
dc.rights.licenseReproduction of this text and the data it contains is allowed as long as the source is cited. Reproductions for commercial purposes are prohibited.pt_BR
dc.subject.keywordConditional cash transferspt_BR
dc.subject.keywordEducational outcomespt_BR
dc.subject.keywordBolsa Famíliapt_BR
dc.subject.keywordGrowth-curve modelspt_BR
ipea.description.objectiveThe objective of this paper is to assess whether the coverage and the monitoring of the Bolsa Família’s education-related conditionality is associated with any positive changes on educational outcomes.pt_BR
ipea.description.methodologyMínimos quadrados ordinários - MQO; Curva de crescimentopt_BR
ipea.description.additionalinformationSérie monográfica: Discussion Paper ; 213pt_BR
ipea.description.additionalinformationPossui referências bibliográficaspt_BR
ipea.access.typeAcesso Abertopt_BR
ipea.rights.typeLicença Comumpt_BR
ipea.englishdescription.abstractConditional cash transfer programmes have been increasingly adopted by several low and middle-income countries. Despite this overall acceptance, conditionalities remain under scrutiny regarding their possible independent effects on educational and health indicators. This paper is an ecological study of conditionalities in Brazil’s Bolsa Família programme. As programme coverage (taken as a proxy of cash transfers) and monitoring and enforcement of the educational conditionalities (proxy of conditionalities) are not correlated at the municipal level, this study fits a number of different ordinary least square (OLS) and growth-curve models to explain variations in drop-out rates and school progression in basic education in public schools across municipalities. After controlling for potential confounding factors, we do not find a positive association between Bolsa Famìlia coverage and drop-out and progression rates (in either OLS or growth-curve models). On the other hand, monitoring of school attendance is negatively associated with drop-out rates and positively associated with school progression (in the OLS model and in the initial status of the growth-curve model). The association between attendance monitoring and the rate of change of the educational indicators studied is not what was expected, however – suggesting that its positive effect on educational indicators (found in the initial status) tends to be less significant for the rate of change of the variables of interest.pt_BR
ipea.researchfieldsN/Apt_BR
ipea.classificationEconomia. Desenvolvimento Econômicopt_BR
ipea.classificationEducaçãopt_BR
Appears in Collections:Economia. Desenvolvimento Econômico: Livros
Educação: Livros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DiscussionPaper_213.PDF813.22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
DiscussionPaper_213_sumex_ingles.pdf43.46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
DiscussionPaper_213_sumex_portugues.pdf46.01 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.