Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/4993
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVelez, Carlos Eduardo-
dc.contributor.authorSoares, Sergei Suarez Dillon-
dc.contributor.authorMedeiros, Marcelo-
dc.coverage.spatialBrasilpt_BR
dc.date.accessioned2015-10-29T22:18:17Z-
dc.date.available2015-10-29T22:18:17Z-
dc.date.issued2015-01-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/4993-
dc.description.abstractO objetivo deste trabalho é a exploração das relações entre escolaridade e demografia no Brasil. Gostaríamos de apresentar uma investigação preliminar sobre quanto tempo melhorias no sistema educacional vão demorar para se refletir na distribuição educacional da população em idade ativa (PIA). Este tempo de resposta depende de dois fatores. O primeiro é a composição etária da população em idade ativa — o peso de cada coorte na população de 16 a 70 anos. O segundo fator é a distribuição da instrução formal dentro de cada coorte — a média e a desigualdade de anos de estudo completados com sucesso. Estes dois fatores — demografia e educação por coorte — definem tanto o nível educacional médio como a distribuição da educação dentro da PIA para um ano qualquer. Neste texto, usamos uma projeção demográfica padrão e fazemos várias hipóteses sobre a evolução tanto da média como da desigualdade educacional. De acordo com essas hipóteses, é possível calcular quanto tempo melhorias no nível educacional de coortes sucessivas vão levar para se traduzir em melhorias significativas na distribuição da escolaridade da PIA. Os resultados, infelizmente, são um tanto pessimistas. Calculamos que até melhorias fortes com relação à tendência observada vão demorar anos ou até décadas para se transformar em dotações educacionais significativamente maiores e melhor distribuídas para a PIA. Em outras palavras, a inércia demográfica é um fator forte impedindo transformações dramáticas na distribuição da educação em períodos menores que algumas poucas décadas.pt_BR
dc.language.isoen-USpt_BR
dc.publisherInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)pt_BR
dc.titleReducing Schooling Inequality in Brazil: Demographic Opportunities and Inter-cohort Differentialspt_BR
dc.title.alternativeDiscussion Paper 109 : Reducing Schooling Inequality in Brazil: Demographic Opportunities and Inter-cohort Differentialspt_BR
dc.title.alternativeRedução da desigualdade de escolaridade no Brasil: oportunidades demográficas e diferenciais inter-coortept_BR
dc.typeDiscussion Paperpt_BR
dc.rights.holderInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)pt_BR
dc.source.urlsourcehttp://www.ipea.gov.brpt_BR
dc.location.countryBRpt_BR
dc.description.physical17 p. : il.pt_BR
dc.rights.licenseReproduction of this text and the data it contains is allowed as long as the source is cited. Reproductions for commercial purposes are prohibited.pt_BR
dc.subject.keywordEscolaridadept_BR
dc.subject.keywordDemografiapt_BR
dc.subject.keywordMelhorias educacionaispt_BR
dc.subject.keywordEducação por coortept_BR
dc.relation.referenceshttp://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/2056pt_BR
ipea.description.objectiveApresentar uma investigação preliminar sobre quanto tempo melhorias no sistema educacional vão demorar para se refletir na distribuição educacional da população em idade ativa (PIA).pt_BR
ipea.description.additionalinformationSérie monográfica: Texto para Discussão ; 850pt_BR
ipea.description.additionalinformationPossui referências bibliográficaspt_BR
ipea.description.additionalinformationSérie: Originally published by Ipea in December 2001 as number 850 of the series Texto para Discussão.pt_BR
ipea.access.typeAcesso Abertopt_BR
ipea.rights.typeLicença Comumpt_BR
ipea.englishdescription.abstractThe objective of this paper is to explore the interplay between schooling and demographics in Brazil. We would like to provide a preliminary answer to the question of how long will improvements in schooling of younger cohorts take o change the distribution of educational endowments of the total labor force. This answer depends on two factors. The first is the demographic composition of the working age population — the weight each cohort has in the 16 to 70 year old population. The second is the distribution of schooling within each cohort — its average educational level and the inequality within each cohort. These two factors — demography and education by cohort — define the average educational level and the distribution of education for the working age population in any given year. This paper takes a standard demographic projection and makes various hypotheses about the evolution of education — both the mean and inequality. According to these hypotheses, we will calculate how long improvements in the schooling of successive cohorts take to translate into significant improvements in the schooling of the working age population. Our results are somewhat pessimistic. We calculate that even very strong departures from the observed trend will take many years or decades to translate into significantly different educational endowments for the working age population. In other words, we show that demographic inertia is a strong factor preventing changes in educational endowments in periods shorter than a few decades.pt_BR
ipea.researchfieldsN/Apt_BR
ipea.classificationDemografia. Populaçãopt_BR
ipea.classificationEducaçãopt_BR
Appears in Collections:Demografia. População: Livros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DiscussionPaper_109.pdf372.58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.