Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/4995
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMora, Mônica-
dc.contributor.authorVarsano, Ricardo-
dc.coverage.spatialBrasilpt_BR
dc.coverage.temporal1960-1999pt_BR
dc.date.accessioned2015-10-29T22:19:29Z-
dc.date.available2015-10-29T22:19:29Z-
dc.date.issued2015-01-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/4995-
dc.description.abstractEste artigo examina algumas facetas da experiência recente da descentralização fiscal no Brasil. Para tanto, descreve-se inicialmente a evolução da descentralização fiscal desde os anos 60. Na sessão subseqüente são tratados alguns eventos que afetaram as relações fiscais intergovernamentais nos anos 90. Historicamente, o federalismo brasileiro foi marcado por movimentos diastólicos e sistólicos no grau de descentralização, geralmente em consonância com o regime político em vigência, fosse ele mais ou menos democrático. O objetivo de conciliar a autonomia fiscal dos entes da Federação, por um lado, e a necessidade de coordenar os instrumentos fiscais com a finalidade de resguardar interesses nacionais, por outro, ainda não foi alcançado. Na análise dos eventos dos anos 90, observa-se que o modelo federativo ainda não está consolidado, mas em processo de transição. A consolidação de um modelo, com a estabilização das relações fiscais intergovernamentais, dependeria da definição da descentralização fiscal possível. Observa-se que a preservação da descentralização fiscal pode redundar em restrições à autonomia dos governos subnacionais.pt_BR
dc.language.isoen-USpt_BR
dc.publisherInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)pt_BR
dc.titleFiscal Decentralization and Subnational Fiscal Autonomy in Brazil: Some Facts of the Ninetiespt_BR
dc.title.alternativeDiscussion Paper 111 : Fiscal Decentralization and Subnational Fiscal Autonomy in Brazil: Some Facts of the Ninetiespt_BR
dc.title.alternativeA descentralização fiscal e a autonomia fiscal dos governos subnacionais no Brasil: alguns fatos da década de noventapt_BR
dc.typeDiscussion Paperpt_BR
dc.rights.holderInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)pt_BR
dc.source.urlsourcehttp://www.ipea.gov.brpt_BR
dc.location.countryBRpt_BR
dc.description.physical27 p. : il.pt_BR
dc.rights.licenseReproduction of this text and the data it contains is allowed as long as the source is cited. Reproductions for commercial purposes are prohibited.pt_BR
dc.subject.keywordDescentralização fiscalpt_BR
dc.subject.keywordRelações fiscais intergovernamentaispt_BR
dc.subject.keywordAutonomia fiscalpt_BR
dc.subject.keywordAutonomia subnacionalpt_BR
dc.relation.referenceshttp://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/2061pt_BR
ipea.description.objectiveExaminar algumas facetas da experiência recente da descentralização fiscal no Brasil.pt_BR
ipea.description.additionalinformationSérie monográfica: Texto para Discussão ; 854pt_BR
ipea.description.additionalinformationPossui referências bibliográficaspt_BR
ipea.description.additionalinformationSérie: Originally published by Ipea in December 2001 as number 854 of the series Texto para Discussão.pt_BR
ipea.access.typeAcesso Abertopt_BR
ipea.rights.typeLicença Comumpt_BR
ipea.englishdescription.abstractThis paper considers some facets of the recent Brazilian experience in fiscal decentralization. For this purpose, it describes the pattern of fiscal decentralization in Brazil and, subsequently, discusses some events of the nineties pertaining to fiscal relations in the federation. Historically, Brazilian experience with fiscal federalism has been marked by ups and downs in the degree of fiscal decentralization. Satisfactory conciliation between the need to ensure a reasonable degree of financial autonomy for subnational governments, on one hand, and the requirement of coordinating fiscal instruments in order to serve national interests, on the other, has not yet been attained. The analysis of events of the nineties does not reveal a consolidated model of federalism but a transition process characterized by attempts to correct the aftermath of both excessive centralization and immoderate decentralization experienced in sequence in the past. The paper concludes that preservation of fiscal decentralization may require the imposition of restrictions on the autonomy of subnational governments, this time for economic rather than for political reasons.pt_BR
ipea.researchfieldsN/Apt_BR
ipea.classificationAdministração Pública. Governo. Estadopt_BR
Appears in Collections:Administração Pública. Governo. Estado: Livros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DiscussionPaper_111.pdf290.22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.