Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/5130
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Crespo, Anna Risi Vianna | - |
dc.contributor.author | Reis, Maurício Cortez | - |
dc.coverage.spatial | Brasil | pt_BR |
dc.coverage.temporal | 1982-2004 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2015-11-04T17:59:46Z | - |
dc.date.available | 2015-11-04T17:59:46Z | - |
dc.date.issued | 2015-01 | - |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/5130 | - |
dc.description.abstract | Este artigo procura analisar tendências no efeito-diploma e na relação entre rendimentos e educação no mercado de trabalho brasileiro de 1982 até 2004. Usando dados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (Pnad) são estimadas equações de rendimentos incluindo funções com saltos e mudanças de inclinação nos anos de educação correspondentes à obtenção de diploma ou à conclusão de um determinado grau, assim como regressões semiparamétricas. Os resultados mostram uma redução no efeito-diploma entre 1982 e 2004, indicando que a conclusão de um ciclo educacional no Brasil vem perdendo valor ao longo do tempo. Também, a relação entre o logaritmo dos rendimentos e o nível de escolaridade tem se tornado mais convexa. | pt_BR |
dc.language.iso | en-US | pt_BR |
dc.publisher | Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea) | pt_BR |
dc.title | Sheepskin effects and the relationship between earnings and education : analyzing the evolution over time in Brazil | pt_BR |
dc.title.alternative | Discussion Paper 179 : Sheepskin effects and the relationship between earnings and education : analyzing the evolution over time in Brazil | pt_BR |
dc.title.alternative | Efeito-diploma e a relação entre rendimentos e educação : análise da evolução ao longo do tempo no Brasil | pt_BR |
dc.type | Discussion Paper | pt_BR |
dc.rights.holder | Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea) | pt_BR |
dc.source.urlsource | http://www.ipea.gov.br | pt_BR |
dc.location.country | BR | pt_BR |
dc.description.physical | 29 p. : il. | pt_BR |
dc.rights.license | Reproduction of this text and the data it contains is allowed as long as the source is cited. Reproductions for commercial purposes are prohibited. | pt_BR |
dc.subject.keyword | Efeito-diploma | pt_BR |
dc.subject.keyword | Rendimentos | pt_BR |
dc.subject.keyword | Escolaridade | pt_BR |
dc.relation.references | http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/2540 | pt_BR |
ipea.description.objective | Analisar tendências no efeito-diploma e na relação entre rendimentos e educação no mercado de trabalho brasileiro de 1982 até 2004. | pt_BR |
ipea.description.additionalinformation | Série monográfica: Discussion Paper ; 179 | pt_BR |
ipea.description.additionalinformation | Possui referências bibliográficas e apêndice | pt_BR |
ipea.description.additionalinformation | Série: Originally published by Ipea in April 2007 as number 1272a of the series Texto para Discussão | pt_BR |
ipea.access.type | Acesso Aberto | pt_BR |
ipea.rights.type | Licença Comum | pt_BR |
ipea.englishdescription.abstract | This paper seeks to analyze trends in sheepskin effects and earnings-education relationship on the Brazilian labor market from 1982 to 2004. Using data from the Brazilian National Household Sample Survey (Pnad) are estimated earnings equations including linear years of schooling, and splines and discontinuous functions for completed degrees, as well as semi-parametric regressions. Empirical evidence reports a reduction in the sheepskin effects from 1982 to 2004, indicating that a diploma or degree completion in Brazil has been loosing its value over time. At the same time, the relationship between log earnings and education has become more convex. Similar trends are verified when the analysis is carried out separately by region. | pt_BR |
ipea.researchfields | N/A | pt_BR |
ipea.classification | Educação | pt_BR |
Appears in Collections: | Economia. Desenvolvimento Econômico: Livros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DiscussionPaper_179.pdf | 275.81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.