Comércio Interno
URI Permanente para esta coleçãohttps://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/17401
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Publicação Percepção e qualidade : o acesso à internet banda larga e a avaliação dos consumidores à luz da teoria da perspectiva(Ipea, 2021) Santos, Paulo Sávio Leite; Carlos Henrique Leite Corseuil; Borges, Carla Peixoto; Coordenação de Pós-Graduação e Capacitação - COPGC; Paulo Sávio Leite Santos; Baigorri, Carlos Manuel; Borges, Carla Peixoto; Carlos Henrique Leite CorseuilMestrado Profissional em Políticas Públicas e Desenvolvimento - Quarta TurmaA qualidade é um dos atributos essenciais dos serviços de telecomunicações, tradicionalmente medida por meio de dados coletados sobre características relevantes acerca da prestação do serviço, e por meio de surveys onde os consumidores são indagados acerca de sua experiência. O estudo tem por finalidade verificar o efeito da taxa de transmissão de dados de download (TxD) sobre o grau de satisfação dos consumidores do Serviço de Comunicação Multimídia, conhecido como banda larga fixa, avaliando-se se essa relação é adequadamente explicada pelas três características cognitivas que, segundo a teoria da perspectiva (Kahnemann; Tversky, 1979), orientam a tomada de decisões pelas pessoas. São utilizados dados secundários agregados de Pesquisas de Satisfação e Qualidade Percebida realizadas anualmente e medições coletadas em modens instalados em domicílios de consumidores, ambos produzidos pela Agência Nacional de Telecomunicações no Brasil, entre 2018 e 2020. Em linha com a primeira característica cognitiva da teoria da perspectiva, os resultados sugerem que os consumidores avaliam sua satisfação com o serviço a partir de um ponto de referência neutro, associado no estudo à taxa de transmissão de dados de download contratada. Os resultados também indicam a aderência à segunda característica cognitiva, sugerindo que a sensibilidade dos consumidores decresce à medida que aumentam ou diminuem os estímulos a que são submetidos. Adicionalmente, testes diretos não apresentaram resultados significativos que indicassem a aderência dos dados à terceira característica cognitiva. Todavia, relações percebidas incidentalmente durante o teste da segunda característica cognitiva insinuam que a satisfação dos consumidores é mais fortemente influenciada pela entrega de valores de TxD abaixo da taxa contratada, do que por valores de TxD entregues acima da taxa contratada, sugerindo a aversão dos consumidores a perdas e, portanto, a aderência dos dados à terceira característica cognitiva. Ressalta-se, entretanto, que não são robustos os achados relativos ao teste da primeira característica cognitiva, bem como da segunda característica cognitiva - no que tange à afirmação de que diminuições sucessivas nas médias de TxD acarretam perdas decrescentes de satisfação nos consumidores. Contudo, o mesmo não se pode afirmar quanto à segunda característica cognitiva, no que diz respeito à afirmação de que aumentos sucessivos nas médias de TxD acarretam ganhos decrescentes de satisfação nos consumidores, que demonstrou robustez inclusive para os resultados incidentais que insinuaram a aderência dos dados à terceira característica cognitiva.Livro Comercialização do melão(Ipea, 1992-07) Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Instituto de Pesquisa Econômica AplicadaApresenta uma síntese sobre a produção, comercialização, o consumo e os custos de produção do melão em nosso país.Livro Mercosul : Ajustes e harmonizações, produtos alimentícios, eliminação de fronteiras técnicas, livre circulação de produtos, sugestões e propostas.(Ipea, 1991) Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Instituto de Pesquisa Econômica AplicadaTraz um cronograma, seguido de propostas de estudos e trabalhos a serem realizados no período de integração do MERCOSUL até dez/94. Visa estabelecer ajustes e harmonizações para a eliminação de fronteiras técnicas, quando da implementação do MERCOSUL.Livro Pêssego : produção, industrialização e comercialização(Ipea, 1992) Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Sindicato da Indústria de Doces e Conservas Alimentícias de Pelotas; Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Sindicato da Indústria de Doces e Conservas Alimentícias de PelotasSintetiza os principais problemas a serem enfrentados pelo setor de produção e industrialização do pêssego, até a implantação no MERCOSUL. Destaca as vantagens da localização de Pelotas para a produção de pêssego. Faz considerações urgentes para a tarefa de direito compensatório de 50 por cento sobre as importações de pêssego da Argentina e Grécia e cessação da redução de alíquota para os países do MERCOSUL.Livro Descripción de las políticas relativas al algodón del Uruguay(Ipea, 1991) Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Instituto de Pesquisa Econômica AplicadaDescreve as políticas econômicas e industriais adotadas pelo governo uruguaio para o setor algodoeiro. Informa que o Uruguai não apresenta política de comércio exterior específica por não ser exportador do produto.Livro Descripción de políticas relativas a azucar en el Uruguay(Ipea, 1992) Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Instituto de Pesquisa Econômica AplicadaFaz uma síntese sobre a produção de açúcar no Uruguai, a comercialização e as diversas políticas adotadas para o desenvolvimento deste setor.Livro Serviços e desenvolvimento econômico no Brasil : aspectos setoriais e suas implicações(Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 1974) Almeida, Wanderly J. Manso deBusca uma caracterização detalhada da atividade terciária no Brasil e investiga suas implicações no processo de desenvolvimento, procurando ainda enfatizar a situação recente da economia brasileira. A abordagem escolhida coloca em evidência os aspectos do crescimento do produto e da força de trabalho, bem como as perspectivas de absorção de mão-de-obra nas atividades terciárias. As conclusões da análise estão resumidas e ponderadas no final do volume, e destacam a problemática do emprego no País, oferecendo várias sugestões de política, de grande interesse prático.Publicação Relatório : pontencialidades dinâmicas do setor terciário no Estado da Guanabara : volume I(Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 1971-11) Brasil. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)O presente relatório orienta-se para a determinação dos mercados em relação aos quais a Guanabara tem capacidade competitiva própria, ou passará a tê-la, mediante adoção de uma série de medidas a serem adotadas pelas autoridades locais ou federais.Livro Mercado brasileiro de produtos petroquímicos(Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 1973) Silva Filho, Amilcar Pereira da; Pinto, Maurício Jorge Cardoso; Ribeiro, Antonio Carlos da Motta; Lago, Antonio Carlos de AraujoApresenta três estudos que visam divulgar os resultados obtidos e servir de subsídios aos trabalhos de órgãos governamentais e empresas privadas. Estuda o mercado brasileiro de fios e fibras têxteis, o mercado brasileiro de plásticos e o mercado brasileiro de elastômeros. Seguindo esquema mais ou menos padronizado, cada parte analisa os aspectos técnicos e históricos de cada produto, sua demanda e sua oferta no Brasil. Cada capítulo termina com conclusões práticas e recomendações técnicas e comerciais. Apresenta projeções para a indústria petroquímica até 1980.Publicação O Impacto das exportações no emprego regional : um aspecto pouco considerado na política de desenvolvimento do Nordeste(Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 1997-12) Souza, Aldemir do ValeNeste trabalho, destaca-se a importância do comércio, em particular o comércio interregional, para argumentar que as exportações desempenharam um papel crucial na dinâmica do emprego regional até meados da década passada. Para ilustrar sua hipótese, o autor utiliza as matrizes de insumo-produto do Nordeste (1980/85) para estimar o total de empregos (diretos e indiretos) vinculados às exportações, agrupando as estimativas de acordo com os diferentes mercados regionais e o internacional. A análise dos resultados revela a importância da redução do déficit comercial com a economia paulista e suas implicações no emprego da indústria regional. De forma indireta, o trabalho propõe uma visão divergente da noção de que o desenvolvimento regional teria ocorrido de forma dependente, considerando anômalo o fato de as empresas incentivadas se voltarem predominantemente para mercados não regionais. O autor concorda com a visão de que o desenvolvimento industrial da região dependeu de importações de insumos, bens de capital e poupança de outras regiões, especialmente do Sudeste do país, mas discorda da ênfase dada a esse aspecto e se opõe à crítica direcionada ao principal mercado da indústria regional.Livro Workshop Liberalização Comercial e Mercado de Trabalho no Brasil(Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 2001-04) Brasil. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea)Este Workshop objetivou, entre outras coisas, promover o debate sobre a experiência brasileira de liberalização comerciai e sobre seus efeitos no mercado de trabalho e na distribuição de renda, criar uma rede de pesquisa sobre o tema e discutir e propor políticas públicas relacionadas á liberalização comercial e mercado de trabalho.Publicação The Welfare Impacts of Changes in the Brazilian Domestic Work Market(2012) Domingues, Edson Paulo; Souza, Kênia Barreiro deDomestic workers, who are mostly women, are among those who have benefited most from increases in real wages in Brazil. However, despite their salaries having risen more than those of other work categories, they are still far lower than those of other occupations. In this context, Domingues and Souza (2012) investigate the economic consequences of the changes that took place in the domestic services market between 2005 and 2011. (…)Publicação The Rich Expand, the Poor Contract. The Paradox of Macroeconomic Policy in Ethiopia(2009) Hailu, DegolRich countries have earmarked about $7 trillion to reverse the current global economic slump. The United States allotted $700 million to rescue ailing banks. About $180 billion was used to rescue just one insurer (AIG). A $787 billion stimulus package is also in place. The United Kingdom set aside $692 billion. The Chinese announced a $586 billion fiscal stimulus. Monetary policy has also become expansionary. The US and the UK cut interest rates to zero per cent and 0.5 per cent, respectively. Can low-income countries embark on such expansionary fiscal and monetary policies? Unfortunately not, as the case of Ethiopia demonstrates. (...)Publicação The Programa Subsidio de Alimentos in Mozambique: Baseline Evaluation(2010) Soares, Fabio Veras; Hirata, Guilherme Issamu; Ribas, Rafael PerezThe Food Subsidy Programme (Programa Subsidio de Alimentos, PSA) is the main basic social protection programme of the government of Mozambique in terms of coverage. It was established in 1990 to help the destitute elderly (women above 55 and men above 60), people living with a disability, the chronically sick and their dependants by providing a monthly cash transfer. The programme falls under the mandate of the Ministry for Women and Social Action (MMAS), while implementation is the responsibility of the National Institute for Social Action (INAS), the Ministry’s executing agency. By the end of 2008, the PSA covered 143,455 households with a total of 287,454 beneficiaries. The main direct beneficiaries were the elderly (93 per cent), followed by people living with disabilities (6 per cent) and the chronically ill (1 per cent). The general eligibility criteria are: age, residency for more than six months in the selected area, per capita earnings less than the minimum benefit on the PSA scale, and/or recognised by medical declaration to be chronically ill or living with a disability. Potential beneficiaries are selected by a local intermediary (known as a Permanente) chosen by the community and appointed by INAS, after which the application undergoes an approval process within the INAS delegation. Although the PSA is a national programme, it does not reach the entire eligible population and its coverage is unequally distributed across districts. This is the result of the absence of an expansion strategy based on poverty incidence and population density. Expansion of the PSA was initially restricted to urban areas in order to mitigate the effects of the post-war structural adjustment programme on the urban population (Low et al., 1999). Currently, expansion to remote rural areas is a programme priority. The programme’s administrative cost is considered high relative to the amount transferred to the beneficiaries (Ellis, 2007). Though the programme is the largest in terms of the number of beneficiaries, its coverage is low relative to the potential universe of beneficiaries. Expansion of the programme tends to diminish the administrative costs in relative terms. In 2008, the PSA underwent two important reforms. First, the subsidy scale increased. The subsidy amount for the first (direct) beneficiaries rose from 70 to 100 meticais (US$2.5 to US$3.6), and the additional benefit for dependants increased from 10 to 50 meticais (US$0.36 to US$1.80) per dependant up to four. The second reform was the greater focus on the inclusion of eligible dependants as indirect beneficiaries in the payment scheme, and the monitoring and evaluation system. Though it is a relatively old programme, it has never been evaluated before. An opportunity to conduct an evaluation has arisen in the context of the reforms. This Policy Research Brief seeks to improve knowledge of the PSA by presenting the first part of the PSA impact evaluation—that is, the summary of the baseline report.Publicação The Impacts of Malawi’s Social Cash Transfer Programme on Community Dynamics(2015) Pozarny, Pamela; Brien, Clare O’“Malawi’s Social Cash Transfer (SCT) programme was launched in Mchinji district in 2006. The programme provides regular cash payments to ultra-poor and labour-constrained households. It seeks to reduce poverty and hunger; increase school enrolment and attendance; and improve the health, nutrition and well-being of vulnerable children. Operated by the Ministry of Gender, Children and Community Development, the programme had reached approximately 30,000 households in seven districts by August 2013 and is expected to serve 300,000 households by 2015.”(…)Publicação The Impact of Unconditional Cash Transfers on Nutrition: The South African Child Support Grant(2007) Agüero, Jorge M.; Carter, Michael R.; Woolard, IngridIn light of research that has argued that the income elasticity of nutrition is low, the goal of a new generation of cash transfer programmes to boost the nutrition of poor families' children may seem surprising. This observation applies especially to South Africa's unconditional Child Support Grant (CSG), in which cash grants are made to families with no strings attached. However, in contrast to the market-generated income increases that identified low nutritional elasticities in the earlier studies, the income increases generated by the South African cash transfers are almost exclusively assigned to women. Taking advantage of a slow programme rollout that created exogenous variation in the extent of CSG treatment received by beneficiaries in the province of KwaZulu-Natal, this Working Paper utilizes the continuous treatment method of Hirano and Imbens (2004) to estimate the impact of these transfers on child nutrition as measured by child height-for-age. Large dosages of CSG treatment early in life are shown to significantly boost child height. Drawing on the best estimates in the literature, these estimated height gains in turn suggest large adult earnings increases for treated children and a discounted rate of return on CSG payments of between 160 per cent and 230 per cent.Publicação The effects of conditionality monitoring on educational outcomes: evidence from Brazil’s Bolsa Família programme(2016) Paiva, Luis Henrique; Soares, Fábio Veras; Cireno, Flavio; Viana, Iara Azevedo Vitelli; Duran, Ana Clara"Conditional cash transfer programmes have been increasingly adopted by several lowand middle-income countries. Despite this overall acceptance, conditionalities remain under scrutiny regarding their possible independent effects on educational and health indicators. This paper is an ecological study of conditionalities in Brazil's Bolsa Família programme. As programme coverage (taken as a proxy of cash transfers) and monitoring and enforcement of the educational conditionalities (proxy of conditionalities) are not correlated at the municipal level, this study fits a number of different ordinary least square (OLS) and growth-curve models to explain variations in drop-out rates and school progression in basic education in public schools across municipalities". (…)Publicação Social Protection Systems in Latin America and the Caribbean: El Salvador(2015) Franzoni, Juliana Martinez; Sánchez-Ancochea, Diego"Since the end of a civil war in 1992, El Salvador has embarked on important policy transformations. Despite volatile economic growth—6 per cent annually over the first half of the 1990s and 3 per cent since then—social policy has grown in prominence. Public social spending grew from 8 per cent of Gross Domestic Product (GDP) in 1998 to 13 per cent in 2009 and from USD191 per capita to USD382 per capita over the same period. Having grown 3.2 percentage points, more than any other sector, social security today represents the largest sector for social spending, followed by health and education." (...)Publicação Social Protection in Ecuador: A New Vision for Inclusive Growth(2012) Nehring, RyanLike many new Latin American governments, Ecuador is revamping social spending and developing a specific strategy to enhance social protection and alleviate poverty. The country has already made and continues to make important strides in the implementation of inclusive social policies to combat inequality while supporting productive employment opportunities. Notably, the country’s Conditional Cash Transfer (CCT) programme, the Human Development Grant (Bono de Desarrollo Humano, BDH), has been highlighted as an innovation in effective targeting and substantial coverage. Since the election of Rafael Correa as President in 2006, recent changes have ushered in new development strategies and the adoption of a national development plan (Buen Vivir in Spanish; Sumak Kawsay in Quichua) for four years (2009–2013). Likewise, the new constitution drafted in 2008 by the Constitutional Assembly passed with over 80 per cent of the popular vote and created a new constitutional foundation for the expansion of innovative social protection policies and a fundamentally new approach for more inclusive economic growth. (...)Publicação Simulating the impact on labour earnings and per capita household income of a Brazilian government programme to protect jobs from the COVID-19 pandemic(2020) Costa, Joana; Reis, Mauricio CortezSocial distancing strategies to control the spread of COVID-19 are necessary to save lives but may have severe consequences for livelihoods. To avoid the widespread destruction of jobs in the formal sector during the pandemic, the Brazilian government has introduced the Emergency Income and Jobs Maintenance Programme. To assess the impact of the Programme on household income, the authors simulate counterfactual household incomes and find that it is an important tool to preserve jobs, wages and household incomes, especially for low-wage employees.