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Taxation of savings vehicles in Brazil and a proposal of a “top-up” income tax

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Discussion Paper 3103 : Taxation of savings vehicles in Brazil and a proposal of a “top-up” income tax

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Resumo

O texto trata da mudança para tributação recorrente ou antecipada dos fundos abertos de renda fixa (sistema popularmente conhecido como come-cotas) introduzido em 1998, e mais recentemente perante os fundos pessoais fechados e as trusts localizadas no exterior através da Lei no 14.754/2023. Através de simulações, o trabalho comparou a tributação efetiva de diversos veículos de investimentos, como imóveis, fundos e letras de renda fixa, ações, fundos de pensão, fundos imobiliários e do agronegócio, fundos de participação, entre outros. Estimou-se uma alta tributação do investimento individual em imóveis para aluguel em detrimento de outros veículos de investimento, sobretudo investimentos financeiros. Por fim, o estudo faz uma proposta para reduzir a regres¬sividade da tributação conjunta do imposto de renda e contribuições previdenciárias perante os 2% mais ricos, introduzindo uma tributação mínima de 14% sobre a renda total do contribuinte, incluindo dividendos, certos ganhos de capital não realizados e benefícios atualmente isentos pela legislação. Com isso, estimou-se um potencial máximo de R$ 145,6 bilhões em ganhos de receita.

Resumo traduzido

The study examines the shift in taxation of open-ended fixed-income funds in Brazil from a realization basis to an accrual basis (locally known as come-cotas), which was introduced in 1998 and more recently extended to include private closed-end funds and offshore trusts through the enactment of Law No. 14,754/2023. The study estimated the effective tax rates of various savings vehicles, including real estate, fixed-income funds and bonds, stocks, pension funds, real estate and agricultural funds, and venture capital funds, among others. It finds that individual investments in rental properties are subject to a higher effective tax rate compared to other investment vehicles, especially financial assets. Finally, the study proposes a 14% “top-up” Individual Income Tax aimed at reducing overall tax regressivity from income tax and social contributions for the top 2% of wealthiest taxpayers. This minimum tax would encompass all sources of income, including dividends, certain unrealized capital gains, and benefits currently exempt by legislation, potentially generating a maximum of R$ 145.6 billion in revenue.

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CARVALHO JUNIOR, Pedro Humberto Bruno de. Taxation of savings vehicles in Brazil and a proposal of a “top-up” income tax. Brasília: Ipea, Abr., 2025. 47 p.: il. (Discussion Paper, n. 3103). DOI: http://dx.doi.org/10.38116/td3103-eng

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